WAAR JE OOK BENT
Een poppentheatervoorstelling met nagesprek. VOORSTELLING VOOR +18
Wat zouden we te leren hebben van Jan Klaassen en Katrijn, die in de 18e en 19e eeuw de knuppel hanteerden en waar een vrouw afslaan standaard humor was.
Hoe vergaat het hen vandaag, hoe doen mensen dat die wel wat meemaakten om terug op te staan uit hun verhaal?
Het gaat enerzijds over het onvoorziene. Hoe herinneringen, geluiden, blikken ons plots kunnen terugzetten in de tijd.
Anderzijds gaat het om het belang van verbinding, het cadeau van familie, vrienden, collega’s die al eens luisteren, je welkom heten.
Uit De Morgen dd 8 augustus 2023
PETER ADRIAENSSENS POPPENTHEATER
WAAR JE OOK BENT
(over de wegen van trauma en heling)
Een poppentheatervoorstelling met nagesprek. VOORSTELLING VOOR +18
Mijn beroepsleven als jeugdpsychiater draaide rond het thema trauma in de brede zin van het woord. Daardoor draag ik vele stemmen in mijzelf. Ooit wou ik die in verbinding brengen met die andere taal die in mij leeft, die van het poppentheater. Zou ik andere mensen kunnen bereiken dan wie naar een klassieke lezing komt? Kan ik langs die weg inzicht delen en uitnodigen tot reflectie.
Na een reeks try-outs in Vlaanderen en Nederland werd het gesprek met het publiek integraal deel van de voorstelling. Poppentheater en dialoog maken samen een voorstelling niet meer ‘voor’ maar ‘van’ het publiek.
Misschien denkt u dat een verhaal rond trauma niet aan u besteed is.
Het bestaat in vele gradaties en laagjes. Er zijn zij die het vreselijke meemaken. En er zijn de velen onder ons die er vandaag dichter bij komen, nu we leven in tijden van crisis. Niemand had verwacht dat een virus ons wereldwijd zou verlammen. We konden er zelfs niet van op adem komen, want daar begon een oorlog die er nooit meer zou komen, dat was ons beloofd. En die golf van energierekeningen was al evenmin voorzien. Probeert u ook wat minder naar het nieuws te kijken om optimisme te bewaren?
Wat zouden we te leren hebben van Jan Klaassen en Katrijn, die in de 18e en 19e eeuw de knuppel hanteerden en waar een vrouw afslaan standaard humor was. Hoe vergaat het hen vandaag, hoe doen mensen dat die wel wat meemaakten om terug op te staan uit hun verhaal? Niets hoeft te zijn zoals het is. In deze productie volg ik de stemmen die trauma meemaakten maar niet terecht kunnen bij wat gemiddeld werkt. Ze zijn op zoek naar een weg zonder grote handleiding. Wat gebeurde ligt buiten de eigen controle. Maar wie de tijd neemt en naar het lichaam luistert stelt vast dat het hoofd ons bang houdt. Trauma wacht niet op toestemming en overvalt ook daar waar je het niet verwacht. Kan het leven met een deuk omarmd raken, niet als een tekort maar als een andere sterkte. ‘Ge moet proberen iemand te begrijpen die anders in elkaar zit dan gij’ zegt een pop en is wat ik zelf mocht leren.
Waar je ook bent gaat enerzijds over het onvoorziene. Hoe herinneringen, geluiden, blikken ons plots kunnen terugzetten in de tijd. Anderzijds gaat het om het belang van verbinding, het cadeau van familie, vrienden, collega’s die al eens luisteren, je welkom heten. Wat ontnomen werd komt terug: een stem, maar wie staat er dàn voor je klaar? Net door connectie met anderen kunnen de stemmen evolueren en terug eenheid vinden. Jullie zijn gekomen om te luisteren en te kijken. Een weefsel groeit. Waar je ook bent, daar zijn jullie ook.
Tekst, concept, spel: Peter Adriaenssens
Tekstadvies en -begeleiding: Joachim Robberecht
Poppen: Milly Jennes, Patrick Maillard, Thomas Weber, Peter Adriaenssens
Decor: Bob Torfs, Bruno Smeyers, Peter Adriaenssens en de groenteboer
Naaiatelier: Els en Liesanne
Repetities: Froefroe
Atelier: Kunstfabriek Kaleidoscoop Mortsel
Info zie ook www.popla.be
Voor voorstellingen contacteer Peter Adriaenssens: info@popla.be
Reageren is zeer welkom op hetzelfde mailadres.
24-25/10 in de Singel, organisatie CANON cultuurcel
25/04/2024 Boze Wolf Festival Aarschot